Turbo Arıza Belirtileri Şunlardır;
Arıza lambası yanar (yeni araçlarda),
Aracın çekişi düşer, yakıt sarfiyatı artar,
Turbodan anormal ses gelir-Turbo arıza sesi (ötme-siren gibi) (normal kulağa hoş gelen hafif ıslık sesinden farklı-şiddetli ses),
Motor yağ eksiltir,
Turbo basıncı düşer,
Egzozdan aşırı duman atar (egzozdan gri-mavi-beyaz duman çıkar)
Uzun yollarda aşırı sıkıştırma sebebi ile turbonuz arızalanır,
Yağ bakımı çok önemlidir turbo mili aşırı egzoz gazına maruz kalır en zor şartlarda çalışan en önemli parçadır.
Sabahları çızırtı sesine dikkat ediniz soğuk havalarda
Yokuşlarda yığılma olduysa devir kaybı (önemli)
Arkadan aracı biri çeker hissiyati alabilirsiniz.
Turbo arızası nasıl anlaşılır ?
Yakıt sarfiyatındaki artış,
Yük altındayken zorlanmalar,
Turbodan belirgin seslerin gelmesi,
Devirlenme ivmesinin düşmesi,
Turbo basınç göstergesinde düşüş,
Yağ eksiltme ve yakma,
Yakıtın Yanma fonksiyonunda aksaklıklar sonucu egzozdan gelen beyaz duman,
Motor arıza lambasının yanması
Turbo Arıza Nedenleri Nelerdir?
Turbo şarj motorun en zorlu çalışma koşullarında çalışan parçalardan biridir. Egzoz gazlarına direkt maruz kalan türbin kanatçıkları yüksek sıcaklık altında çalışmak zorundadır. Turbo mili inanılmaz yüksek devirlerde dönmektedir, tubo mili (kanatçıkları) dakikada 60 bin – 100 bin devirle dönmektedir. Bu sebeple turbonun yağlanması ölümcül öneme sahiptir.
Turbo şarjın yağlanması, motor yağıyla yapılmaktadır. Motor yağı, turbonun gövdesinde bulunan mil yatağına basılır, yağ gövdenin içindeki yağ kanallarından geçerek, yatakları ve burçları yağlayarak turboyu terk eder. Turbo mili bu yağlama sayesinde bir yağ filminin üzerinde dönmektedir. Yağ filminin oluşmaması, yetersiz yağlama, milin yataklara sürtmesine sebep olur.
Belirgin bir neden yoksa turbo uzmanınızın kapsamlı bir arıza arama programı uyguladığından emin olun.
Turbo arızasının nedenleri genellikle aşağıdaki dört kategoriye ayrılır:
1. YABANCI NESNELER
Türbine veya kompresör muhafazasına yüksek hızla giren küçük nesnelerin
yol açtığı turbo pervanesi ve/veya değişken kanatçık arızaları ile kanatçık
hareketinin kısıtlanması ve balans ayarı sorunu.
2. YETERSİZ YAĞLAMA
Yağ girişi kısıtlamaları, contaların yanlış yerleştirilmesi, sıvı conta veya
düşük kaliteli yağ kullanımı sonucu oluşan metal sürtünme ve yüksek
sıcaklık nedeniyle oluşan turbonun aşırı çalışmasının yol açtığı çatlama
ve malzeme taşınması.
3. YAĞ KİRLİLİĞİ
Genellikle uzun süreli yağ ve filtre değişim aralığı veya yetersiz bakım
nedeniyle meydana gelen, yağ içinde asılı kalan yüksek yoğunluktaki
karbonun yol açtığı turbo yatak sistem arızası. Yatak arızası, motor aşınması
sonucu oluşan metal kırıntılarından veya bir büyük çaplı bir motor bakımından
sonra yağda asılı kalan çelik döküm bilyeden kaynaklanıyor da olabilir.
4. AŞIRI HIZ VE AŞIRI SICAKLIK
Turbo’nun tasarım değerlerinin ötesinde veya taşıt üreticisinin belirttiği teknik
özelliklerin dışında çalıştırılması nedeniyle oluşan arıza. Bakım sorunları,
motorda aksaklık veya yetkisiz performans yükseltmeleri, turbo dönme hızını
çalışma sınırlarının ötesine çekerek kompresörde ve türbin tekerlerinde aşırı
çalışma kaynaklı arızaya yol açar.